Is beïnvloeding in het onderwijs een illusie?!
Deze blog is geschreven door Richard Jansen. Ik heb 15 jaar ervaring als docent Duits, spreker en illusionist. De laatste tijd ligt de focus op het geven van inspirerende lezingen voor de onderwijsmarkt.
Mensen zijn dagelijks bezig met het beïnvloeden van elkaar en worden ook dagelijks beïnvloed. Ook in de klas bij onze leerlingen speelt dit een belangrijke rol! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de manier van beïnvloeding op een positieve manier gebeurt en leerlingen intrinsiek gemotiveerd worden om beter te presteren? Van “moeten” naar “willen”.
In mijn werk als illusionist bleef de volgende vraag mij fascineren:
Waarom reageerde de ene toeschouwer totaal anders op een act dan de ander? Waarom kwam de act in de beginfase minder goed over dan daarna? Ook in mijn beroep als docent merkte ik dit dagelijks: Al snel had ik voor mezelf het antwoord: COMMUNICATIE en BEÏNVLOEDING. Waarom werkten de leerlingen bij de ene docent veel beter als bij de ander? Waarom lijken de leerlingen voor het ene vak gemotiveerder dan voor het andere vak?
Ik heb me verdiept in het menselijk brein, beïnvloeden, NLP en perceptie. Communicatie en beïnvloeding zijn overal aanwezig en dragen enorm veel bij aan het succes van een klas en/of individuele leerling. Steeds vaker ervaart men het belang van goede communicatie en beïnvloeding. Dat is veel meer dan tegen je leerlingen zeggen dat ze goede cijfers moeten halen, omdat de kans op een diploma dan groter is. Door alleen te focussen op het resultaat, beïnvloed je de leerlingen namelijk alleen extrinsiek. Hoe mooi is het als wij een manier kunnen bedenken waardoor de beïnvloeding op een positieve manier gebeurt waardoor leerlingen intrinsiek gemotiveerd worden om beter te presteren. Van “moeten” naar “willen”. Ze zullen veel vaker constructief gedrag laten zien. En dat is juist wat je uiteindelijk wilt.
Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding.
Je zult wellicht herkennen, dat veel leerlingen zich associëren met de linker afbeelding. Ze klimmen tegen een berg op, waarvan ze geen idee hebben, wat het uitzicht zal zijn. Hoe mooi is het als de leerlingen ook echt weten waar ze het voor doen?
In de inspirerende lezing “De Kracht van Beïnvloeding” zal ik nog meer voorbeelden en handvaten geven, waardoor je de intrinsieke motivatie van je leerlingen meteen ziet stijgen.